I förbifarten

Oj. Det har gått flera dagar utan att jag uppdaterat här.
Mest för att det inte har hänt så  mycket.

Jag har mest funderat vidare på hur jag vill ha det här.
Just nu lutar det lite åt att ha bröllopet på samma ställe, oavsett om det blir ett ”kyrkbröllop” eller borgeligt. Det gör hela planeringen mycket enklare. Tycker ni inte?

Jag har också funderat lite på hur man blir vigselförrättare i Sverige. Det måste jag ta reda på. Eller åtminstone vilka som är det.

Ja, så är det ju det här med en fru. Jag är fortfarande inte säker på att ajg har gått rätt väg här. Era kommentarer talar ju för att jag inte gjort det. Men det måste ju gå på något sätt. Annars kommer det ju som sagt bli en hejdundrande fest.

I kväll ska jag i alla fall på en date. Det var i och för sig bestämd innan det här startade, så vi får se hur det går. Hoppas att det här inte kommer i vägen för en trevlig kväll.

Helgen var trevlig men ganska hektisk. Jag var till och med på Harrys i Linköping. Det kändes vuxet och otroligt barnsligt på samma gång. Vi får se om jag återbesöker det stället någon gång mer. Annars är jag väldigt trött i allmänhet nu för tiden. Jag vet inte vad jag ska göra åt det riktigt, men jag känner att det missgynnar det här projektet lite.

Nu måste jag jobba vidare. I morgon kommer en utförligare rapport, hoppas jag.

11 svar to “I förbifarten”

  1. Sara Says:

    Vad gör du med sidan Aaron? Den var mycket snyggare med bilder och det!

  2. Karolin Says:

    Lars Werner är vigselförättare.

    Ingvar Carlsson också.

  3. Karolin Says:

    Ajuste, glömde det, de är i Tyresö kommun, om du nu vill tillbaks till vägguppet.

  4. Mattias Says:

    Ett alternativ kanske kunde vara en rysk fru?

    Kolla in sidan

    http://www.single-russian-woman.com/joinmen.html

    eller varför inte den mer kontinentala

    http://www.russianeuro.com

    Om språkfrågan skulle bli ett problem finns ett enkelt uppslagsverk på internet på adressen:

    http://lexin2.nada.kth.se/sve-rys.html

  5. matpe Says:

    Jag har faktiskt kikat på det det med vigselförättare tidigare, efter ett samtal med några kompisar början av året. Om jag inte missminner mig är det länsstyrelsen/kommunfullmäktige som utser dem efter behov. Inom Linköping finns det typ åtta stycken som har ett roterande veckoschema. Även lagfarna domare har rätt att förrätta vigslar.

  6. He-Man Says:

    Sidan var ju assnygg förut, vad har du gjort? Angående fru tycker jag att du får gå ut lite mer aggressivt med marknadsföring etc. Kanske köpa en helsida i kårtidningen eller nån annan lokaltidning där du frågar om någon vill bli din fru?

  7. Sara Says:

    En sida i kårtidningen är ju klockrent! För 1000 kronor får du en helsida i Consensus välkomstbroschyr som går ut till alla nya studenter, råkar jag veta! Bara att höra av sig till kårordförande 🙂

  8. Edvard Says:

    Vigselförrättare utses av länsstyrelsen efter nomineringar från kommunfullmäktige. I praktiken fördelas uppdragen som vigselförättare mellan partierna precis som alla andra politiska poster och länsstyrelsen fastställer bara de namn som kommunerna skickar in. Utöver dessa är även alla lagfarna domare vigselförättare.

    Om man är utsedd till vigselförättare i exempelvis Östergötland har man rätt att förätta vigsel i hela landet. Ens mandat inskränker sig alltså inte endast till det län där man har utsetts. Dock kan ju vigselförättare ha något emot att resa från Kiruna till Trelleborg för att säga ”jaha… så ni vill ha varandra då… okej… då var det klart och skriv under här tack…”. Då bör man ju kanske känna den aktuella personen lite mer.

    Bland andra kända vigselförättare, utöver Lars Werner och Ingvar Carlsson, kan nämnas Mona Sahlin, Ingela Thalén, Pär Nuder (åh… det vore väl sött…), Bo Könberg, Lars Leijonborg, Jens Orback och Tasso Satfilidis. Personligen närde jag någon sorts dröm om att bli vigd av Jörn Svensson (fd vice partiledare för VPK och Europaparlamentariker) men det sket ju sig när min fru ville gifta sig i kyrka…

    Mer info om vigselförättare och länkar till länsstyrelsernas information om vigselförättare: http://www.lst.se/lst/sv/amnen/Vigsel_partnerskapssforrattare/

  9. Mia Says:

    Hej

    Tänkte dela med mig av mitt bröllop. Jag och min man hade varit ihop i ganska många år men vi hade inte direkt diskuterat om vi skulle gifta oss eller inte. Så plötsligt en dag så säger han: ska vi gifta oss eller? Ja, det kan vi väl säger jag. Va bra jag har redan bokat, det är på fredag i kommunalhuset o ringar har jag köpt.
    Ok, då måste vi fixa 2 vittnen. Jag ringde våra kompisar Åsa och Benny. Dom tog med sig en kamera som filmade den kvarten det tog att gifta sig. Allt var hemligt och det var 2 dagar före jul. Efter vi sagt ja till varandra så drog vi in till Stockholms stad och käkade på restaurang och spelade på blackjack. På julafton sa vi till släkten att vi hade en film som vi skulle visa. Hujj vilket jävla liv det blev. Snuvade på konfekten kan man säga. Men det blev i alla fall ett billigt bröllop:)

  10. Karolin Says:

    Såg ett program på TV igår klockan 20 tror jag, det hette nåt i stil med A Husband for Sally som handlar om en kvinna som försöker hitta en man att gifta sig med på 10 veckor. Massa bra tips om hur man raggar och dejtar och put yourself out there liksom.

    Kanal 5 2000, Torsdagar

  11. Uttetwodo Says:

    http://softerpore.com/img-add/euro2.jpg
    Mac Readiris, education discount software
    bookstore academic software serial number for filemaker pro 9
    commerce store offers software products nero 8 download windows vista service pack 2
    office 2003 copy and paste hangs vista physician office software
    student software discounts discount software adobe acrobat
    cheap oem softwares retail shop software

Kommentera

