Om kyrkor och andra lokaler

Så väldigt passande att Stina kom med just den frågan i förra inlägget.
Nu riskerar jag att det låter som att jag kom på det just därför men så är det faktiskt inte.

Jag och en vän som också ska gifta sig nästa sommar diskuterade just det med kyrkbröllop kontra borgelig vigel i dag. (Hon har gjort det den vanliga vägen; träffa kille, bli kär, flytta ihop, förlova sig och så.)
Min inställning till det här är att jag gärna gifter mig i en kyrka, men det är inget krav. Jag är sådär tråkigt svensk, så jag är väl kristen på nåt kulturellt sätt, men inte troende.

Eftersom det inte kostar något att gifta sig i kyrkan (fick jag reda på i dag, jag trodde det kostade lite i alla fall. En positiv överraskning) tänker jag mig att jag bokar både en kyrka och präst och en annan lokal och vigselförrättare. Sen är det bara att ställa in det alternativ som inte blir av.

Vad gäller borgelig vigsel har jag en idé om att ha en eventuell sådan på min mors sommarnöje i Västerviks skärgård.
Det borde funka väl för både själva vigseln och för festen. Det finns en ”loge” där ute som skulle funka bra för en sådan fest. Det är lite gammal, men om man lägger ner lite energi på attgöra det fint där inne skulle det kunna bli riktigt bra. Det skulle också vara gratis, så då kan man lägga lite extra krut på just utsmyckningar.
Vigseln blir i så fall utomhus vid fint väder, och så får jag fundera ut nåt bra sätt att fixa det om det regnar. Men det borde kunna gå att lösa.

Det finns också bra möjligheter att sysselsätta de som kommer. I flera dagar om det skulle vara så.
Det stora problemet med det här upplägget är boendet för gästerna. Det är för långt för att man ska kunna ta sig till något slags hem, och det är en bit till campingar och hotell. Man skulle kunna lösa det genom att hyra en buss som åker två vändor till Loftahammar på natten. Där finns hotell och vandrarhem, och på vägen dit ligger det två eller tre campingar. Det skulle kunna funka.

Nu ska jag göra en appearence på en trettioårsfest. Sen blir det nog en sväng till Stora Torget här i Linköping. Det ska bli trevligt.

Kom gärna med input på mina tankar. Ni är till stor hjälp, mina läsare.

2 svar to “Om kyrkor och andra lokaler”

  1. Sara Says:

    Intressant fundering! Jag tror att många har en relativt bestämd bild av huruvida man vill gifta sig kyrkligt eller borgeligt, så det är nog en riktigt bra idé att ha båda möjligheterna! Kul att ha det på ett privat ställe, kan vara riktigt mysigt! Lite trist att det blir lite krångel med boende, men allt går ju att lösa om man bara vill. Eventuellt regn kan ju lösas med ett utsmyckat vackert ”partytält” av den mer avancerade varianten. Segel är också ganska vackert att sätta upp som tak, om det finns mycket träd i trädgården. Funkar inte om det hällregnar, men annars är det perfekt!

  2. Skogsrået Says:

    Haha har inte bestämt mig för om jag tror på att du ”finns” eller inte… Är du verkligen på riktigt? 😉

    Jag undrar lite, du är inte orolig över att du kanske skrämmer bort eventuella kvinnor som vore perfekta för dig, genom att gå ut så hårt?

    Och vad det gäller utformningen, jag har som sagt svårt att se många kvinnor som inte skulle vilja ha iaf 50% av beslutsfattandet när det gällde deras bröllop. Hur tänker du lösa det? Eller tänker du leta tills du hittar en tjej som ställer upp på den mall du valt?

    En man som tar sitt engagemang i bröllopet på allvar ska applåderas, men jag undrar lite om du inte gräver en grop åt dig själv…

    Kvinnan då? Vad är det för tjej du är ute efter??

Kommentera

