Ett första möte

Jag har i kväll varit och träffat en bröllopskonsult.

Det var ett spännande möte, där vi diskuterade allt från vad jag tänker mig i pris kontra ”klass” på vigselakten, festen och förberedelserna. Jag kan konstatera att det jag vill åt kostar ganska mycket, och jag vet inte än vad jag är beredd att välja bort för att gå ner i pris. Om jag ens vill göra det.
Gå ner i pris alltså.

Vi snackade lite om var vi ska hålla det, och han konstaterade att han tycker att ni har rätt i de kommentarer som lämnats. Kyrkan är tydligen den lätta biten. Det här tåls att funderas på.
Eftersom jag inte nu vet vem jag kommer gifta mig med är det ju svårt att gå på annat än mina preferenser och jag är ju lite hemmakär. Det får inte komma i vägen men det är ett tungt argument hos mig. Jag vill gärna göra det här på hemmamark, så är det.

Det här var för övrigt en invändning han hade mot hela grejen. Han hävdar, och jag har full förståelse för resonemanget, att de flesta kvinnor vill, om inte helt själva, så i alla fall vara en stor del i planeringen. Ännu en sak att tänka på hur man ska lösa.

Jag har aldrig trott att det här kommer bli lätt, men det är helt klart mycket att pyssla med. Kul!

Vi pratade vidare om allt från mat till buketter och klädsel. Han, precis som jag och några till, tyckte att förmiddagsbröllop var en god idé. Speciellt som det kommerbli ett sommarbröllop. Där var vi på samma våglängd, och jag kände att vi hittade nåt att bygga från i den tanken.

Jag har tänkt mig en fest i storleken hundra personer totalt. Det borde gå att lösa. Jag tar 49 gäster och hon får 49. Då är det som det är helt enkelt. frågan är hur man hanterar mat. Buffé eller servering? Jag kan inte bestämma mig. Det handlar såklart mycket om vad man vill ha för typ av fest.

Min grundtanke är:
Ska vi stanna kvar till slutet, buffé.
Ska vi gå tidigt, servering.
Enkel logik. Vill vi att folk ska festa är det bättre att lägga pengar på dryck än på serveringspersonal. Vill vi ha en ”ståtlig” fest vill vi inte att folk blir för fulla. I alla fall inte för mina pengar framför mina ögon.

I det helt taget tror jag att det här mötet var bra. Jag är fortfarande inte säker på om jag vill ha just honom som konsult, eller ens om jag vill ha nån alls.
Eller hur mycket jag vill att den ska fixa.
En av anledningarna till hela projektet är ju att jag tycker det är kul att fixa med sånt här. Samtidigt inser jag att det är väldigt mycket, och att det till och med kan finnas ekonomiska incitament för att låta någon fixa åtminstone delar av jobbet.

Nu ska jag sova, och fundera mer på saken.

11 svar to “Ett första möte”

  1. Peter Says:

    Det kan bli problem med 49 gäster på vardera sidan eftersom de flesta gästerna kan komma i par. Du kanske måste ha några jour-singlar som kan rycka in och jämna ut (udda till?) antalet, speciellt eftersom du inte vet hur många eller parförhållandena i brudens släkt/umgängeskrets.

  2. problemet Says:

    oj, va spännande att du redan kommit så långt! konsulten verkar väl vettig i det du skriver, framförallt i risken i att tjejen troligtvis vill ha ett finger med i spelet.. Å andra sidan, om du gör det riktigt riktigt bra så nöjer hon sig kanske med att få välja sin egen klänning, och kanske några detaljer. Typ vilken tårta ni ska ha och så. Om du inte hittar någon riktig drömmartjej som har planerat sitt bröllop sen hon var fem såklart!

    inspirerad av din sida har jag kikat runt lite på ringar, och jag måste ta tillbaks det jag sa om enstensringar. finns verkligen inga snygga! har kommit fram till att jag gillar baguettslipade diamanter på tvären. grymt snyggt till vitt guld!

  3. Johanna Look Says:

    Hej Aaron! Jag tycker ditt intitativ är så lovvärt att jag gör reklam för det på min blogg. Du kan väl kolla trafiken sen, om du har många som går från min sida till din kan jag väl få en av singelplatserna som jämnar ut (uddar till?) på din sida av de 49 inbjudna.

    Lycka till! 😉

  4. Ola J Says:

    Du har rätt när du frågar dig själv vilken stämning du vill ha, men sättet att nå dit har ganska lite med spriten eller maten att göra! Jag har varit på ståtliga, pampiga, välregisserade bröllop som resulterade i en urflippad fest därför att folk var med på noterna, men också på buffébröllop med frikostigt dryckesutbud där folk snarast såg ut att vara på likvaka och gick hem så snart kaffet var serverat. Spritfria frikyrkobröllop mellan två vegetarianer kan vara långt mer livade än den finaste restaurangbjudning med gott Côte du Rhône.

    Är temat ”vår kärlek” (trubadur, underhållning och temadekorationer!) eller kanske ”familjehögtid” (tal och barndomsminnen!)? Vill ni att alla ska lära känna varandra (spex, gyckel, kreativt värdpar!) eller att folk som inte känner varandra ska känna sig trygga (formell sittning, etikettsregler som skydd, svärfar som värd)? Ska gästerna vara aktiva (knytbröllop, temafest, buffé, bring your own decorations) eller passiva (följ formulär 1A i Magdalena Ribbings bröllopsbok)?

    Fundera på vad ni har för vänner och vad som behövs för att föra dem dit ni vill! Om svaret är ”SPRIT!” känner jag varken dig eller dina vänner lika väl som jag trodde och ni är förmodligen på väg att organisera ett overallsbröllop… Jag raljerar kanske lite, men mat och dryck kan höja och förbättra upplevelsen, men inte i sig själva vara hela bröllopsfesten. Det här är ingen middag vilken som helst, det här handlar om er!


    När det gäller antal gäster finns en mellanvariant. Låt ALLA komma på en liten bjudning, men håll själva bröllopet i en krets vars storlek ni är bekväma med!

    Bjudningen kan göras en stund i förväg för att bli av med den och lämna mer tid åt själva bröllopet, varför inte en förlovningsfest eller ett gammaldags lysningskaffe? I det här fallet skulle det ju kunna ge mer tid för bruden att bestämma om sin fest, men å andra sidan skjuts deadline fram ytterligare.

    Om ni väljer ett förmiddagsbröllop kan ni bjuda alla som deltar på vigseln på traditionellt kyrkkaffe och tårta i församlingshemmet, eller kanske en lättare lunch om det är många som rest långt. Telegram, överlämning av presenter och kompisar spex passar förmodligen bättre på ”förfesten” än på bröllopsmiddagen.

    I Frankrike ordnas ”vin d’honneur”, ärevin, mellan vigsel och fest. Det är en rejäl drinkbuffé som fungerar som fördrink för bröllopsgästerna och som aperitif för övriga vigselgäster. Paret bjuder allt och alla på ett glas eller två, medan gästerna slipper känna någon present-press.

  5. Skogstomtan Says:

    Wiii Aaron! Vilket initiativ av dig! Jag önskar dig all lycka på vägen fram! Dels har jag något riktigt skojsigt att läsa när jag sitter här på morgonkvistarna i 2½ vecka till!

  6. Karolin Says:

    Jag tycker att det dessutom börjar utkristallisera sig vad för slags tjej/kvinna du skulle kunna få till gifta dig med.

    Eftersom hon själv inte kan vara med i planeringen (som kanske de flesta tjejjer skulle insistera på) är hon antingen relativt upptagen med annat än att fundera på sitt eventuella bröllop eller så är hon typen som kanske vill ”hålla det enkelt” och kanske ”gifta mig i Thailand på en sandtrand, bara han och jag”.
    Det tycker jag ger lite vinkar om vart man kan hitta henne och hur man ska närma sig henne.

    Hon är antagligen mycket engagerad i sitt jobb, eller så har hon något på fritiden som tar mycket tid och engagemang. Hon brinner mest för sakfrågor och brukar inte fixa så mycket med praktiska saker. Är ganska slarvig av sig och har aldrig arrangerat blommor till en middagsbjudning. Jag tänker att hon är ganska feminin (för det tror jag att du vill att hon ska vara, och det kan vi inte tumma på) och hon är insatt i feministisk politik, fast hon kanske inte håller med om allt i den.

    Hon brukar inte ha kjol, utom när hon ska gå på en sån slags fest som kräver det, och högklackat har hon ett par, som hon tvingade sig att lära sig gå i, men hon gillar det inte.

    Apropå enstensring: Där handlar det ju om både värdet (”jag får en dyr ring, och det är jag värd”)och att det är fint, men tjejjen ovan vill nog ha en slät ring med nedsänkta stenar i, men dock vitguld. Om hon ens vill ha en ring förstås.

  7. Karolin Says:

    Typen som vill åka bort från allt och bara vara hon och du har något av följande:

    1. En skitjobbig krävande mamma som har drömt hennes bröllop åt henne sen hon var liten, och tjejjen själv kan inte stå upp mot sin mamma för vad hon själv vill
    2. Barn. Då vill hon inte rodda med en fest mitt i allt tvättande och fotbollsträningskjutsande

    Tjejjer av typ 1 finns överallt, vem har inte en jobbig morsa, men allas mamma har ju inte tänkt SÅ långt i förväg…

    Antog helt fräckt att du inte vill gifta dig med nån som har barn, så det går jag inte in djupare på.

  8. C. Says:

    Det visste vi väl, att det är stor risk att tjejen ofta vill vara delaktig i planeringen =) Och ett problem här är ju att de som går runt och är mest giftassugna förmodligen redan har en del tankar. Har de inte det kvarstår i princip de typerna som Karolin nämner.

    Och en fråga som dyker upp också är hur snabbt man egentligen kan få en tid med en bröllopskonsult. Jag menar, om detta projekt drog igång i måndags, bokade du då in mötet med honom eller var det så att du hade bokat in det redan innan projektet officiellt drog igång?

  9. He-Man Says:

    Jag är ju av den bestämda uppfattningen att man _aldrig_ ska gå vidare, ens på vanliga fester. Att gå vidare från ett bröllop till nån dussinnattklubb är för mig att bajsa brudparet i ansiktet. Det bästa är naturligtvis om man kan stanna kvar och dansa på samma ställe efter middagen.

    Buffé eller meny är väl en smaksak, men jag tycker att det kan vara svårt att få ordentlig rytm på en buffémiddag. Folk hamnar alltid i olika faser av middagen liksom.

    Sen håller jag inte alls med Ola varken angående alkohol eller den lilla extrabjudningen.

    1. Alkohol är en väsentlig del av svensk festtradition. Den som inte kan sköta sitt alkoholdrickande ska inte dricka.

    2. Alla som bara blir bjudna på den lilla bjudningen istället för den riktiga festen kommer med rätta att ta det som en stor skymf. Om det är pengar som är problemet så tror jag att de flesta hellre skulle betala några hundra för att få gå på den riktiga festen än att få sitta på nåt kafferep som man blivit bjuden till med armbågen.

  10. Lyx Says:

    Med tanke på den dominans kvinnor har bland de som kommenterat den här bloggen säger väl något om hur mycket tjejer,generaliserat,tänker på det här.jag tycker du,som du säger själv,är dum men lättroad!! Tur att jag känner dig…

  11. lotta Says:

    JAG vill iaf bli full på ditt bröllop 🙂

Kommentera

