Tankar kring planeringen

Jag har funderat lite mer, och har lite saker jag kommit fram till, och lite som jag behöver hjälp med.

Till att börja med är det naturligtvis precis så som Ola säger i sin kommentar. Det måste bli ett förmiddagsbröllop. Jag tänker inte gifta mig utan jaquette och då har jag ju inte så mycket val. Det kommer innebära en dyrare fest, men det får väl gå.

Det första problemet jag stötte på är såklart lokalen. Jag har inte riktgit tänkt så långt innan märker jag. Det enda rimliga är att vi gifter oss i kyrkan i den församling bruden föddes.
Jag tror att jag måste strunta i det. Vilket å andra sidan innebär att jag kan gifta mig i Djursdala kyrka, och på så sätt ha en altartavla med ”mig själv” på. Alternativt i Pelarne kyrka, som jag tycker är väldigt fin.
Vad tycker ni?

Nästa fundering jag har gäller ringar.
Jag är lite svag för den här, att användas som förlovningsring.
Vad tycker ni?

Jag tror att det är det jag funderar på just nu.
Hjälp mig gärna.

Bilder på kyrkorna nedan. Klicka på ”Read more”.

Pelarne kyrka:

  

Djursdala kyrka:

 

12 svar to “Tankar kring planeringen”

  1. Stefan Says:

    Ringen påminner mig lite om Skeletor, vet inte varför. Jag skulle satsat på någonting enklare. Men du kanske tänker dig en brud som har ambitioner att bli universums härskare. Då är det nog ett bra val.

    Pelarna kyrka är fin. Ser pampig ut inuti också.
    Var ligger den? Jag tror nästan att det är lättare att hitta kyrka än festlokal, så jag skulle nog börja med att hitta en festlokal och sedan hitta en kyrka som ligger på lagom avstånd från festlokalen.

  2. Lyx Says:

    Klockren ring! Enkelt är mesigt!! dessutom ser den lite dyr ut…förutsatt att det är äkta diamanter:)

  3. Karolin Says:

    Om ringar: Genomsnittsbruttan vill ha en enstensring i guld eller vitguld. En sten är ju som bekant dyrare än flera små för samma carat liksom. På andra plats kommer släta ringar med nedsänkta stenar. Men det MÅSTE vara diamanter. Hur man än gör så måste man hosta upp diamanter.

    Kyrka: Jag säger som Stefan. Kyrkor finns det gott om, hitta en lokal först. Bestäm vart i landet du vill gifta dig (din hemort, här i Linkan för du bor här, osv.). Du kan ju också bestämma att du vill gifta dig med en tjej från sthlm, och utgå från det…

    Börja också fundera på storleken på bröllopet, ska du bjuda 50 eller 100?

  4. problemet Says:

    Jag måste hålla med Karolin om att enstensring nog är troligare att gå hem!

  5. Saras Bror Says:

    Jag säger bara en sak Aron… Hur fan kan du??
    Jag trodde det var mig du ville ha!!
    *gråter o sliter hår (men inte mitt utan nu mera går grannens pudel under smeknamn: Skalligpulde Pelle)*

  6. Ola J Hedin Says:

    Jag skulle undvika Stockholm om jag hade det valet. Det är dyrt för alla och svårt att hitta lokal om man inte bokar åravis i förväg. Varför inte göra nått uppe i lapphelvetet där du kommer från? Eller åtminstone i Östergötland – inte jättelätt där heller, men…

    Eftersom du inte vet var bruden kommer ifrån kan ju en annan variant vara att gifta sig nånstans där ni är avkopplade från ”vem hör hemma här”-diskussionen. Svenska kyrkan i utlandet erbjuder bra möjligheter till det. http://www.svenskakyrkan.se/skut/ ”Som hemma, fast utomlands.”

  7. Mannen från Västergötland Says:

    Shit vilken nice idé. Om du behöver rekomendation på prisvärd bröllopsfotograf kan du ju höra av dig 🙂
    Förövrigt tycker jag att ringar av vitguld är de finaste. Förlovningsring utan sten kanske? Tycker att ”cleana” ringar är fina till förlovningen, sedan ring med sten till bröllopet.

  8. Edvard Says:

    Förlovningsringar är ju inget problem. Är du svag för dom så är det bara att köra. Där har ju vi män något att säga till om eftersom det förutsätts (och det kan ju vara rimligt i det här fallet) att vi friar.

    Kyrka är svårare. Det är ju kvinnans domän. Flera har ju skrivit det tidigare men det tåls att upprepas. Festlokal ÄR svårare än kyrka (förutsatt att du inte vill gifta dig i typ storkyrkan i Stockholm). När jag gifte mig hade vi bara ett par månaders framförhållning men tid i kyrkan var aldrig något problem. Tror att det vore klokt att sikta in dig på en viss geografisk region och där börja leta rimlig festlokal. Sätt upp en kravlista. Ska det vara herrgårdsstuk, lantlig miljö eller folketshus känsla. Prisnivå? Egen servering eller inhyrd? Fixa dricka själv eller låta etablisemanget ordna (betydligt dyrare än kårens serveringar…). Hur många gäster siktar du på? etcetra…

    För tips och idéer kring kyrkor, ringar och festlokaler och allt annat man måste tänka på kolla in brollopstorget.se

  9. Stefan Says:

    Du vill ju ha ett ställe där man får ta med egen alkohol. Man är inte riktigt gift om man inte åkt till Tyskland och fyllt bilen full med alldeles för mycket sprit. Vi hade ju värsta folkomröstningen om det här 1994 och det var ju därför vi gick med i EU.

    Så fråga ett när du väljer festlokal är ju om man får ta med egen sprit. Min rekommendation är att snåla på maten men gödsla med alkoholen. Ingen minns ändå maten om baren är tillräckligt öppen.

  10. problemet Says:

    Stefan:
    Nja, jag kan inte hålla med dig där om maten.. maten är grymt viktig! En väl sammansatt tre- eller femrättersmiddag med passande drycker därtill är vad jag skulle satsa på! Förutsatt att man har pengarna till det.. Och tårtan inte att förglömma! Oerhört viktig.

  11. Karolin Says:

    Problemet: Ja tårtan, ja! Man måste lägga minst en månad på att fundera på utformningen av den, om man ska ha marsipan eller sugarpaste eller gräddtårta, och om det ska vara passionsfruktmousse med vit choklad. I could just go on and on… 😉

    Ajuste, och brudparet på toppen av tårtan, det kan man fundera på tills man blir sinnessyk

  12. kenny Says:

    älskar projektet Aaron!

    Angående ringar så tycker jag de här är jävligt nice!
    http://www.smidigt.se/forlovningsringar-med-fingeravtryck/4196/

    Fingeravtryck ger en nice personlig touch på det hela och känns lite annorlunda.
    Nu kan det ju bli tight om du hittar bruden samma dag som ni ska gifta er men det får vi väl hoppas att det inte blir så.

Kommentera

