Mitt första val

Nu har jag sovit på det här och kan konstatera att jag kommit på två sätt att gå för att attackera det här projektet.

Det finns det ansvarsfulla (om det nu alls är ett ord som går att använda i det här sammanhanget) sättet där jag inte tar någon egentlig risk. Det tråkiga sättet.
Det bygger helt enkelt på att jag letar efter någon att inleda en hållbar och seriös relation med, och så aktivt det går jobbar på att vi ska gifta oss innan nästa sommar är över.
Det finns två risker med det här som jag ser det.
Den första är att jag inte lyckas skaffa en flickvän alls.
Den andra att den flickvän jag hittar inte vill gifta sig med mig.
Jag kommer nog bara ha en chans om jag väljer den här vägen. Skiter det sig kommer jag inte hinna hitta en ny flickvän att bearbeta, och jag kommer definitivt inte hinna hoppa över till den andra vägen.

Det andra sättet är mycket mindre ansvarsfullt. Det innebär fler risker, främst ekonomiska sådana. Det innebär fler tvivelaktiga aktioner från min sida.
Det är mycket roligare.
Det går ut på att jag helt enkelt planerar så mycket som bara är möjligt först. Saker som tid och lokal för vigseln, jag bokar vigselförättare, fixar catering och bjuder in de mina till festen, köper ringar och kläder, ja the whole shebang.
Efter det fixar jag någon som vill gifta sig, genom att presentera ett färdigt bröllop. Det enda hon behöver göra är att dyka upp och att bjuda in sin familj och sina vänner till festen.
Här tar jag många risker.
Det är inte omöjligt att jag inte lyckas hitta någon trots upplägget. Då kommer jag i och för sig ha betalt för en sjusärdeles fest om ett år, med dubbla ransoner mat och dryck till gästerna. Men jag är inte säker på att jag egentligen har råd med det om det inte resulterar i ett äktenskap.
Det här sättet riskerar också att innebära ett visst mått av förnedring från min sida. Jag kan behöva tigga om ett bröllop, och jag kan komma att behöva gå ganska långt ner på min preferenslista för blivande fruar.
Det finns en risk att de jag närmar mig för detta kommer tycka att jag är lite tokig.
Det finns en risk att de jag närmar mig för detta kommer tycka att jag är helt jävla skogstokig.
Jag kan mycket väl behöva göra mig till allmänt åtlöje.
Det låter ju skitkul det här. Så gör vi tycker jag!

Under dagen ska jag försöka göra en provisorisk preferenslista ur huvet. Jag börjar från den ouppnåeliga toppen, för att ha något att jobba med framöver.

Nu ser jag fram emot det här ordentligt.

6 svar to “Mitt första val”

  1. Stefan Says:

    Du är min hjälte. Vi har ju också precis börjat planera, så det kommer att vara bra att ha någon att diskutera med.

  2. Karolin Says:

    For all your planning needs: http://www.brollopstorget.se

    Forumet kan svara på ALLA frågor om allt från servetter från Frankrike till analklåda. Toppenbra när man ska get hitched (och har analklåda).

    För Övrigt: Jag trodde ju i och för sig att du gjorde det här för att hitta KÄRLEKEN i ditt liv, men men…

  3. Ola J Hedin Says:

    Jag vill säga det här med en gång så att du inte missar det: förmiddagsbröllop är bäst! Då får du ha jackett och dessutom kan festen vara hur lång som helst!

  4. problemet Says:

    Jag lovar, om det går åt skogen så kommer jag att äta och framförallt dricka min dubbla ranson. För jag förutsätter att jag blir inbjuden? Jag håller tummarna för att det går bra för dig! Kör hårt! 🙂

  5. Schneidarn Says:

    Risken att går åt skogen är väl ganska stor med tanke på att allt vårt ”gäng” har gjort på senaste tiden har gått åt skogen.
    Om du mot förmodan hittar en blivande brud som tänder på rödvin i sängen och kvinnonamn på herrar så ser jag hemskt mycket fram emot att ha en svensexa för dig. Kan vi inte ha en svensexa oavsett? Det röstar jag på!!

  6. Ola J Hedin Says:

    Oooh. Schneidarn har något där, svensexan måste också planeras i god tid annars riskerar den att bli ett hafsverk. Ny blogg, kanske?

Kommentera

